We keep you posted Blog : Strategie bekendmaken : Yes or No?
Interne communicatie

Interne communicatie is noodzakelijk. Vergeet niet dat mensen over hun job en het bedrijf waar ze werken vertellen. Als jij hen het verhaal niet duidelijk maakt, dan maken ze zelf het verhaal zoals zij het percipiëren. De kans dat dit het verhaal is dat je als leider wil, is op dat moment erg klein.

Bovendien is die interne communicatie noodzakelijk voor de sturing van alle kleine en grotere beslissingen. In een bedrijf worden er door de mensen voortdurend kleine en grotere beslissingen genomen. Dit kan minimaal zijn: “Hoe antwoord of behandel ik die klant”. Het kennen van de richting waar het bedrijf heen wil, is essentieel om al die beslissingen te laten bijdragen aan het groter geheel. Het is een kwestie van alle kleine krachten samen te brengen tot één grote kracht richting het beoogde doel. Vergelijk het met touwtrekken. Alleen als iedere kracht dezelfde richting uit gaat win je als team. De interne communicatie van de strategie creëert een samenhang doorheen het berdrijf. Het zal de medewerkers de leidraad geven om juist te handelen.

Een duidelijke richting is een krachtig middel om loyaliteit te creëren. Als de medewerkers begrijpen waarom ze hun dagelijkse taken doen, als ze beseffen dat dit niet zomaar is, maar alles te maken heeft met het realiseren van een gezamenlijke missie, dan wordt er een WIJ- gevoel tot stand gebracht. Zich verbonden voelen met het project is de beste manier om goede mensen aan boord te houden. Een goed gecommuniceerde strategie beantwoordt voor de mensen de vraag: “Waarom doen we dit iedere dag opnieuw met vuur en glimlach?”

De mensen betrekken bij de strategie zal ze ook aanzetten om mee te denken. Het zijn de mensen die het dichtst bij de operatie staan. Een strategie laten leven zal hen aanzetten om mee te denken, het verruimt hun denkveld. In een excellente organisatie gaan mensen meedenken en eigen initiatieven nemen. Vaak begrijpen ondernemers niet dat hun eigen mensen zelden met initiatief  komen of voor elke beslissing aan hun bureau aankloppen. Dit is niet omdat mensen niet willen of kunnen, het is omdat ze niet weten hoe ze het moeten doen.

Vele ondernemers durven hun mensen niet evalueren. Ze denken dat ieder evaluatiegesprek zal uitmonden in de vraag naar loonevolutie. Als de juiste omstandigheden gecreëerd worden hoeft dit niet waar te zijn. Mensen willen graag weten als ze goed bezig zijn. Ook hier zal de strategie de leidraad zijn bij de beoordeling.

Externe communicatie

Ook externe communicatie is noodzakelijk. Zoals we onze mensen willen meekrijgen in een dynamisch project willen we ook alle andere stakeholders aan de kar laten duwen. Als bankiers, leveranciers, overheden, enz. zien waarmee en waarom we bezig zijn zal er ongetwijfeld goodwill ontstaan. Ze gaan meewerken i.p.v. tegenwerken. Ook zijn maken graag deel uit van een succesverhaal.

Een bedrijf met een doel creëert geloofwaardigheid naar de buitenwereld. Deze positieve stroming is een noodzaak voor het realiseren van het plan.

Niet in het minst is het voor je klant een  belangrijke drijfveer. Uiteraard wil hij in eerste instantie zijn behoefte ingevuld zien. Hij wil zijn product of dienst op het juiste moment aan de juiste prijs. Toch lezen we meer en meer dat consumenten (misschien vooral jongere consumenten) ook het bedrijf waarvoor ze kiezen willen begrijpen.

De consument is ons grootste argument om de strategie te communiceren.

De concurrentie

Betekent dit dan dat we alles op straat gooien? Gaan we werkelijk aan de concurrentie vertellen hoe ze het moeten doen om ons stokken in de wielen te steken ?

Zoals altijd zal het gezond verstand moeten zegevieren. We moeten absoluut onze strategie communiceren. We willen een duidelijk verhaal voor de medewerkers en de klanten (en andere stakeholders). Zij willen echt weten waar we voor staan. Natuurlijk betekent dit niet dat we ook vertellen hoe we onze plannen concreet gaan uitrollen, welke investeringen we gaan doen enz….

But YES communication is the way to GO Olivier Lanckriet
Volgend bericht Blog : Good to Great door de ogen van een student